Nu har tävlingens vinnare utsetts!

Tack till alla som skickade in era fina bidrag! Det var inspirerande att få ta del av era tankar och vi hoppas att alla som deltog också fick känna sig inspirerade i frågan och tänka på hur de skulle vilja att skolan ser ut. Alla bidrag var mycket fina och det var inte ett enkelt val, men dessa är de bidrag som resonerade mest med vår jury. Nedan visas de tre vinnarbidragen och även deras pris

Läs mer om tävlingen längst ner på sidan! 

 

Tredjeplats

Vinnare: Lisa Huselius
Pris: En biobiljett till SF biograferna

Bidrag:
Samlevnad, relationsskapande och partnerskap! Hur man lever med andra människor, både romantiskt, platoniskt och familjärt. Mer konkret: 1. Samlevnad med romantisk/-a parter/-s 2. Samlevnad med familjen 3. Samlevnad med platoniska vänner. Kanske även hur man lever med de man har svårt för.

Att veta hur man utvecklar en hälsosam och funktionell relation är något av det viktigare i livet, det är något som präglar en människa genom hela livet. Hur bygger man tillit? Hur kan man öva på ärlighet? Hur gör man slut (både romantiskt och platoniskt)? Jag ser alltför många av mina vänner fasta i dysfunktionella relationer, det är det enda de lärt sig. Dysfunktionella relationer innebär inte bara romantiska, utan även i familjen och mellan vänner. Att införa samlevnad i skolan innebär att man förbereder unga för framtiden, och förhoppningsvis gör samexistens med andra människor lättare. Social begåvning är oerhört viktigt i ett samhälle som just bygger på andra människors relationer.

Andraplats

Vinnare: Julia Löfstrand
Pris: Två biobiljetter till SF biograferna

Bidrag:
Att kunna reflektera över min egen värdegrund. Hur jag kan "hitta" mina värderingar; reflektera om, utveckla och motivera dem och sedan bli motiverad till att verka enligt dem. Och samtidigt att vara ödmjuk inför att det finns olika sätt att tänka och att det viktigaste inte är att alltid ha "rätt", utan snarare själva strävan efter djupare förståelse om sig själv och sin omvärld.

Det hade givit trygghet inför större livsbeslut, gjort det lättare att förstå andra och att hitta sitt eget "värde" och sin plats i världen. Framförallt hade det givit en riktning att följa, eller åtminstone verktyg för att staka ut en.

Förstaplats

Vinnare: Jessica Molén
Pris: En gratisplats på ett Protusläger att använda själv, eller att ge till en ungdom i passande ålder. 

Bidrag:
Tänk om man fått lära sig att utgå ifrån sig själv; bejaka egna talanger och känna av sina egna begränsningar. Att det är ok att ha begränsningar och att en talang behöver gödas. Men utifrån den egna personen, eftersom hur man hanterar sina egenskaper beror helt och hållet på hur man är. Tänk om man fått utveckla sina superkrafter konstruktivt.

Idag värderar jag mig själv efter hur andra är, hur andra gör och vad andra kan och uppnår. Inte att förglömma hur andra tycker att man ska vara. Jag jämför mina resultat med andras. Det kan bli en enorm berg-och-dalbana om jag tittar på alla, har jag förmågan att välja ut några få kan det bli helt fel, beroende på vilka jag väljer, hur väl jag känner dem och vad jag vill uppnå. Jag har egenskaper som jag genom livet försökt lära bort, egenskaper som jag fått höra är dåliga. Känslig t ex. Jag har tydliga mål i livet. Som vuxen utgår jag äntligen ifrån mig själv och jag har lärt mig att använder jag mina ”dåliga” egenskaper rätt så är de superkrafter. Vägen hit har varit lång och jag kan svaja till ibland. Tänk vad mycket lättare vägen fram hade varit om jag lärt mig det här från början. Självkänslan. Och nu ska jag lära mina barn detta. Det som tagit mig en livstid att lära. Och jag ser att de behöver det, eftersom skolan trycker ner dem så mycket som går. Trycker ner dem i färdiga boxar, formade efter skolans egna behov. Där barnen inte först och främst får vara individer som värderas högt pga sina personliga egenskaper. Där barnen inte får lära sig att hantera och utveckla sina egna personliga förmågor till superkrafter. Istället står de med fantastiska förmågor som istället blir till laster. Eftersom de inte passar in. Eftersom man inte utgår ifrån varje individ.

 
 
 

Tävling: Önskar jag lärt mig i skolan

Ungdomsföreningen Protus är nyfikna på vad du önskar få lära dig i skolan, men ännu inte fått göra. Eller om du är vuxen idag vad du önskat du haft för kunskap om livet när du var ung. 

“...att lära mig hur man flörtar. Att ta kontakt med någon utan att det känns skitjobbigt.”
"...att någon hade lärt mig att det är okej att misslyckas, att det till och med är bra att misslyckas för att lära sig"
"...att jag hade lärt mig diskutera istället för att argumentera. Samtal som tar både mig och den jag pratar med framåt och som inte går ut på att vinna en argumentation"

Tävlingen

Vi är nyfikna på vad du tänker att skolan inte fångat upp, men som känns viktigt att lära sig för att ta sig an livet. Och nu tänker vi inte på algebra eller att kunna räkna upp alla Sveriges kungar. Utan praktisk kunskap som hjälper dig att skapa ett meningsfullt och välmående liv.

Protus kommer att dela med sig av de svar vi får in och använda kunskapen för att utveckla vår ideella verksamhet. 

Genom att svara på frågan kan du vinna ett pris till ett värde av ca 6000:- och biobiljetter. 


Om tävlingen

Läs mer om tävlingens regler och vad du kan vinna här. För att vara med i tävlingen blir du gratis medlem i Protus, vilket hjälper föreningen att växa. Du kan läsa mer om vad medlemskapet bidrar till här. Tävlingen slutar 15:e december

Om föreningen Protus

Protus är en ideell ungdomsförening där ungdomar får utforska livets stora frågor utan färdiga svar och universella sanningar. Våra läger är en spännande, varm och glädjefylld helhetsupplevelse där diskussioner, gruppövningar och lekar varvas med friluftsaktiviteter såsom bad, paddling och båtutflykter. Vi tar upp de frågor som vardagen kanske inte alltid ger utrymme för. Detta sker i en trygg och accepterande miljö.

Förutom läger anordnar vi ledarutbildning, aktiviteter och regelbundna träffar. Nyfiket utforskande är Protus' ledord och vi är en religiöst och politiskt obunden ideell förening.

Läs mer om föreningen här.